PSIKOLOGIAREN METODOAK
Ze metodo erabiltzen ditu
psikologiak, psikea eta jokabidea aztertzeko?. Fenomeno psikologiko guztiak
esperimentalki azter al daitezke?. Zertarako balio dute test psikologikoek?.
1. SARRERA
Psikologia zientifikoak prozedura metodologiko desberdinak erabiltzen ditu
prozesu mentalak eta jokabidea deskribatu, esplikatu, aurresan eta
kontrolatzeko eta horrela beraien ikerketak baliogarriak direneko ziurtasuna
izateko; nahiz eta bereziki, posible den heinean, metodo zientifikoaren
erregelak jarraitzen saiatzen den, zientziaren bihotza bezala kontsideratua
delarik batzuengandik. Baina psikologian, metodologiari dagozkion galderak
oraindik ez daude guztiz argi. Auzia ez da soilik arazo konkretu bat aztertzean
egokiena izan litekeen metodoan oinarritzen baita ikerketak zer eta zer ez argi
liezagukeenean ere eta zein neurritan izan dezaketen eragina emaitzetan
ikertzailearen baloreek, esperientziek eta jakintzek. Hau berehala konponduko
ez den eztabaida interesgarria eta sakona da, hona hemen psikologia dinamikoa
denaren beste adierazle bat. Jokabidearen zientifikoek badakite beraien
aztergaia zaila dela, fisika eta kimika bezalako natur zientziena baino
gehiago. Baina honek ez du esan nahi psikea eta giza jokabidea ulerkuntzatik harantz
daudenik.
Gai honetan psikologiak tradizionalki dagozkion arazoak
aztertzeko erabiltzen dituen ikerketa metodoak aztertuko ditugu. Metodo bat
ezagutzak aurkitu eta egiaztatzeko edo daukagun informaziotik abiatuz arazo
konkretu bat ebazteko ikertzaile batek erabiltzen duen prozesura multzo bat da.
Metodo zientifikoa eta beronen hipotesien alderaketa teknikekin hasiko gara.
Bere pentsamendua antolatu eta ekintzak egiaztatuak izateko moduan antolatu
nahi dituen profesionalarentzat aurrebaldintza bat izango da ezagutzea. Teknika
manipulatiboek giza jokabidea azaltzeko prozedurarik egokienak sortzen
dituztela dirudi, teknika deskribatzaile edo kualitatiboek ez bezala, horien
artean kasuen azterketak, behaketak eta korrelazioak. Azkenik, beste bi
neurketa tresnen ezaugarriei egingo diegu aipamen: testak eta elkarrizketak.
2. METODO ZIENTIFIKOA
Metodo zientifikoa, hipotetiko-deduktiboa deitua zenbaitetan, helburu
batetarantz zuzenduriko eta erlazionaturiko gertakari sekuentzia bat da. Bere
hasera puntua gertakarien behaketek edo mugapen teorikoen egiaztapenek osatzen
dute. Hirugarrenik bere aurresateak egiaztatzen saiatuko da, azkenik, lortutako
datuen arabera ondorioztatzeko.
4.1. irudia: Metodo zientifikoaren faseen eskema.
METODO ZIENTIFIKOA. Faseak
EMPIRIKOA TEORIKOAK
BEHAKETA HIPOTESIAK
EGIAZTAPENA ONDORIOAK
Prozedura zientifikoak lau fase ditu. a) behaketa; b)
hipotesien formulazioa; c) egiaztapena; d) ondorioak ateratzea. Behaketa eta
hipotesien egiaztapena izate enpirikoagoko faseak dira; hau da, zientzialaria
datuekin harremanetan dago, zeinak ikertzen den arazoaren oinarri direlako
edota ikerketaren emaitzak osatzen dituztelako. Aitzitik, hipotesien
formulazioa eta ondorioaren lanketa izaera teorikoagokoak dira. Guztietan, etengabeko
arrazonamendu prozesu bat ematen da, induktibo-deduktiboa, prozesuaren balio
orokorra bermatzen duena. 4.1. irudian lau faseen eskema azaltzen da.
2.1. BEHAKETA
Behaketa faseak, jarduera zientifikoaren lehen pausu bezala, ikertu nahi
den inguruneko egoera-arazo baten inguruko identifikazio, definizio eta
informazio bilketa bezalako eginbeharrak biltzen ditu. Arazoak, honako
ezaugarriak izan ditzake besteak beste: informazio falta, datu kontrajarrien
agertzea, axola digun fenomeno baten inguruko erantzun zientifikoa bilatzeko
beharra edota aspektu hauen elkarreragina. Arazoaren agerbide hauek
ikertzaileari ikertu behar duen arazo konkretua kontu handiz aukeratzea
eskatzen diote, beti ere saiatuz konpongarria izan dadila, neurgarria,
beharrezko den adina kasuetan egiaztagarria eta bere azterketa interesgarria
izan dadila zientzia eta gizartearentzat.
Behin arazoa definitu ondoren, zientzialaria beroni
buruzko informazioa bilatzen saiatuko da, arazoaren egoera teoriko eta enpirikoa
ezagutzen lagunduko dioten iturri bibliografiko orokor eta espezifikoen
azterketa bat eginez. Gaur egun kontsultari dagokion eginbehar hau nahiko
erreza suertatu ohi da ikerketa zentro gehienetan eskura ditugun datu baseei
esker. Ikerkuntza psikologikoan ohikoenak: PSYCLIT eta ERIC dira, zeinak
interesgarri zaigun gaiari buruzko informazio azkar eta eraginkorra eskaintzen
diguten. Baina eraginkortasunez erabili ahal izateko beharrezkoa da ikertu nahi
den alorrarekin loturiko hitz gakoak, autoreak,etabar...izatea.
Metodo zientifikoaren etapa hau amaitzeko bide bat,
azterketarekin lortu nahi diren helburu espezifikoak formulatzearena izan
liteke.Ohikoenak azalduko ditugu:
1)
Jokabidearen ezaugarriak deskribatzea, inplikaturiko aldagaien azterketa zehatz
baten bidez, baina aldagaien arten erlazioak finkatu gabe. Helburu hauen
lorpenekin aurreragoko helburu batzuk planteatu aurretiko informazioari
dagozkion hutsuneak estaltzen dira. Adibidea: Herrialde edo herri jakin bateko
biztanleriaren ezaugarri soziologiakoak zehaztea.
2)
Aldagai arteko erlazioa atzeman eta aztertu. Adibidea: langabezi eta
depresioaren inguruko azterketa.
3)
Aurrez aukeratutako aldagaien arabera efikazi maila aztertzeko esku hartzearen
efektua ebaluatu. Adibidea: Pentsatzen ikasteko programa baten ondorioak
aztertzea.
4)
Denboran zehar jokabide batek dituen aldaketak behatu, bere eboluzio naturala
ebaluatzea interesatzen zaigulako edo esku-hartzeren bat egin delako. Adibidea:
Haur Errusiar talde bat, Espainiako eskola egoerara egokitzearen inguruko
azterketa.
5) Eredu
baten egiaztapena, bertan dauden erlazio funtzional ezberdinak aztertu asmoz.
Adibidea: Treismane-en arreta bisualeko eredua.
Behin aztertzeko adina garrantzitsua den arazoa definitu
ondoren eta beronen inguruko literatura zientifikorik aipagarriena aztertu eta
gero, ikertzaileak nahikoa elementu izango ditu lanerako hipotesiak lantzeko.
2.2. HIPOTESIAK
Literatura zientifikoan hipotesiei buruz jasotako definizioen artean honako
hauek aipa genitzake: a) behatutako datu multzoa azaltzeko egiten diren
aieruak; b) izaera “konektatzailea” duen enuntziatua; c) Aldagaien artean
aurkitzea espero dugun ustezko erlazioen planteamendua, aztergai dugun
arazoaren soluzio bide bat eskaintzen duelarik. Definizio guzti hauek zalantza
gradu altu bati lotuak daude. Horregatik ikertzailea, elkarren artean lotura
duten baina orokortasun gradu ezberdina duen hipotesi multzo bat idaztera
behartua legoke.
Hipotesien formulazioa eginbehar sortzailea eta teorikoa
da. Hala ere, gaiaren inguruko aurre ikerketekin erlazionaturik behar du egon.
Normalki hipotesiak galdera eran planteatzen dira edo ohiko den baldin eta
...orduan eskema jarraituz.
Adibidea: Baldin eta mediku batek alkoholismoa gibeleko
minbiziaren arrazoitzat kontsideratzen badu, honako hipotesi hau formula
lezake: Baldin eta gazte bat alkohol-zaletzat diagnostikatzen bada, orduan
gibeleko minbizia izanez bukatuko luke.
Hipotesien funtzioetako bat ikertzailea, bildu beharko
lituzkeen eta albo batera utzi beharko lituzkeen datuen inguruan orientatzea
da, nahiz eta beste galdera batzuk sortarazi ditzaketen azken hauen xehetasunak
jasotzeko arretaz egotea gomendagarria den. Hipotesietan jasotako aldagaiak
termino orokorretan defini daitezke, baina ikertzaileak azterketa burutu
aurretik operazionalki definitu behar ditu, hau da, ahalik eta lengoaiarik
espezifiko, objektibo eta zehatzenean deskribatu behar dira, zehaztasunez
neurtu eta ikerketan parte-hartzeen duten guztiek modu berean
ulertzeko.Definizio operazional hauek beharrezkoak dira, psikologia zientziak
konstruktu hipotetiko ugari erabiltzen dituelako, zuzenean behagarriak eta
neurgarriak ez diren kontzeptuak (aprendizaia, adi eman,...), gizakiaren
psikearen funtzionamendua esplikatzeko.
2.3. EGIAZTAPENA
Egiaztapenak edo alderaketak hipotesietan adierazitako aurresanak eta
aztergai den errealitatean beha litezken ekintza enpirikoen arteko alderaketan
du oinarria, hauen egiazkotasuna (onarpena) edo faltsutasuna (bazterketa)
egiaztatzeko helburuarekin. Praktikan hipotesien egiaztapena batera egitea
zaila denez, egokiagoa da gutxi batzuk lantzea. Alderaketa fasean, guztiz
metodologikoa, ikertzaileak zenbait erabaki hartu beharko ditu.
Lehenik, garrantzitsua da aldagai berbera duten
populazioaren edo N elementu ( pertsonak, animaliak, gauzak, elkarteak,...)
multzoaren aukeraketa; ondoren populazio honetatik elementu multzo bat
aukeratzen da tentuz, lagina deritzona, populazio osoaren adierazgarri dela
ziurtatuz. Zuzenean ikerketan parte hartuko duen taldea aukeratzeko teknika
ezberdinak daude: a) “Zorizko laginketa”, populazio guztiak laginean parte hartzeko
probabilitate bera dutenean
(zenbaki aleatorien
taulen erabilera); b) “ Laginketa ausazko geruzatua”, populazioa talde edo
maila ezberdinetan banatu eta bertatik zoriz kopuru adierazkor bat aukeratzen
denean. Modu honetara, adibidez, hiri bateko populazio aktiboaren %60-ak
zerbitzu publikoetan eta gainontzeko %40-ak pribatuan lan egingo balu eta 1.000
laguneko lagina lortu nahi badugu, nahikoa litzateke populazio osoa bi mailatan
banatzea, sektore publikoko eta sektore pribatuko langileak eta ausazkoki 600
pertsona aukeratzea lehen taldetik eta 400 bigarrenetik; c) “ Taldeen laginketa
ausazko”, talde bat populazioaren elementu batekiko adierazgarria denean eta
taldeak zoriz osatzen direnean, aukeratutako talde ezberdineko elementuek
lagina osatzen dutelarik. Hiri bateko ikasleen errendimendu akademikoa neurtu
nahi bada, zoriz aukeratzen dira zenbait
ikastetxe; modu
honetara, lagina aurrez ausazkoki aukeratutako ikastetxetako ikasle guztiez
osatua egongo litzateke.
POPULAZIOA LAGINA
Bigarrenik, populazioa aukeratu ondoren, ikertzaileak ikerketa laborategi
edo inguru natural batean burutuko duen erabaki behar du. Aspektu hau ikerketan
baliozkotasun ekologikoarekin erlazionaturik dago. Erabakia zaila da, jarrera
teorikoen menpe egon liteke: jokabidea ingurunearekiko independentea dela
deritzotenak posible litzateke laborategiko aukeraketa egitea; aitzitik,
jokabidea gehienetan gizabanakoa inguratzen duen momentuko eta egoera
konkretuaren araberakoa dela defendatzen dutenek, ingurune errealetan ikertzen
saiatuko dira. Maiz, aukera praktikoak dira ikertzailearengan aukeraketako
momentuan gehien eragiten dutenak, mugak ezagutuz. Adibidez, alkoholarekiko
jokabidea aztertu nahi badu, argi dago subjektuak modu ezberdinean jokatuko
duela tabernan lagunekin, etxean familikideekin edo laborategi batean.
Hirugarrenik, ikertzaileak beharrezko informazioa
jasotzeko erabiliko dituen neurtresnak aukeratu beharko ditu, fidagarriak eta
baliogarriak izan daitezen saiatuz, hau da, beti ere emaitza berdintsuak eman
ditzan eta neurtzen duten aldagaia modu fidagarrian ebaluatzeko. Psikologian
erabiltzen diren tresnak ugariak dira, aukeraketa gaiaren eta datuen neurketa
mailaren araberakoa izan ohi da normalki; nominala:
bi item berdinak edo desberdinak dira, adibidez: emakumezkoa edo gizonezkoa; ordinala: bi item berdinak edo
desberdinak diren konpara ditzakegu, baita desberdinak izaki, bietatik zein den
handiena, adibidez: maila sozioekonomikoa; interbalozkoa:
tenperatura Celcius gradutan eta Likert eskalan; arrazoia: aurrekoen propietate guztiak dituen neurketa maila zero
(0) absolutuaz gain.
Azkenik, ikertzaileak bere azterketako diseinu edo eredua
aukeratuko du, batez ere helburuen arabera egiaztapen faseko ekintzak zuzentzen
dituen lan egitarau estrukturatua litzateke.
Atal honetako eginbehar guztiek unitate banaezina osatzen
dute, zati bakoitzak bestearengan eta taldearengan orokorrean eragina duelarik.
Eginbeharrak aztergai den arazoaz zehaztu ziren. Adibidez, gaixotasun
kardiobaskularren prebentzio gisa ariketa fisikoak pertsona helduen osasunean
duen eragina aztertu nahi izanez gero, arazoak berak markatzen eta zehazten
ditu neurri handi batean laginari, dagozkion lekuari, erabili beharreko
neurketa moduari dagozkion ondorengo erabakiak.
Ikertzaileak teknika ezberdinak ditu hipotesien
alderaketarako. Helburuak betetzen hobekien lagunduko diona aukeratuko du.
Teknikarik erabilienak manipulatibo eta deskribatzaileen artean bana ditzakegu.
Hurrengo puntuan egingo diegu aipamen.
2.4. ONDORIOETARA IRISTEA
Gogoeta teoriko sakona duen metodo zientifikoaren azken pausuak, ikerketan
lortutako emaitzak interpretatzea du helburu. Eginbehar hau hipotesiak datuekin
alderatuz egin ohi da, hipotesien onarpena edo bazterketa zehazteko eta
ikerketa zuzentzen duen erreferentzi teorikoaren oinarri gisa datu horiek
azalduz. Eginbeharra ez da erraza, datu batean faktore ezberdinek elkarreragin
baitezakete. Zorionez, metodo zientifikoek aldagaiak islatuki edo
elkarrekintzan aztertzeko aukera eta laguntza eskaintzen digute. Erabiltzen
diren froga estatistikoak lortutako datuen eta ikerketaren diseinu orokorraren
eragina izango dute. Estatistikoki diferentzia esanguratsua den ala ez
adieraziko dute. Kontuz ibiltzea komeni da eta gertaeretatik harantz ez joatea
komeni da, agian ikerketa berriak beharko liratekeelako, hau da, ikerketa
ihardestea. Ihardespena prozesu zientifikoaren atal garrantzitsua da, zenbaitetan
ondorio aberatsak diruditenak, sakonki aztertzean momentukoa edo faltsua den
zerbait dela kontura baikaitezke. Ihardespenak beraien ideiak non lortu
zituzten, nola ebaluatu zituzten eta zer emaitza lortu zituzten, zehaztapenez
adieraztea eskatzen dio ikertzaileari. Zenbait kasutan, interpretaziorik
egokiena ez da azaleratzen hipotesia ikuspuntu desberdinetatik aztertu arte. Ez
du ahaztu behar aurrerapen zientifikoak pixkanaka lortzen direla.
Datuen analisiak beste sistema teorikoekin alderaketa eta
integrazio lan bat eskatzen du, eta modu honetara azal genezake baieztapen edo ekarpen
teoriko berrien aurrean geundekeela. Komunitate zientifiko gehienek antzeko
emaitzak lortu badituzte, behaketa askorekin funtsezkoak izango dira eta gutxi
batzuekin iraupenik gabeak. Momentu hauetan, ikertzaileak orokortasuna eta
aurkikuntzen zabalkundea ere aztertzen du. Orokortzeko gaitasuna batez ere,
subjektu lagina nola lortu zenaren araberan dago. Lagina zoriz aukeratu bazen
eta populazioarekiko adierazgarria bada, ikertzaileak laginarekin lotutako
baieztapenak, populazioarentzat baliagarri izan litezkeela baiezta
dezake.Noski, ezingo dira orokortze hauek egin populazioa ongi definitua ez
bazen edota lagina zoriz aukeratu ez bazen. Kasu honetan emaitzak aztertutako
laginarentzat soilik izango dira baliagarriak.
Lan zientifikoa amaituz, ondorengo ikerketak aurreko
emaitzetan oinarrituko dira, beraz zientzia eta berorrek dakarren ezagutza
zikloak autoebaluagarriak eta erlatiboak dira.
Prozesu zientifikoa ez da perfektua, baina zientziei
kontrol eta orekatze sistema bat eskaintzen die eta bere izaera publikoaz
(1.gaian azaldu bezala), zientzialariek azaldutakoarekiko arakatze, aztertze
eta galbaheketa funtzioa duelarik.
Laburbilduz, ikertzaileak burutzen dituen ekintza
garrantzitsuenak aipatuz amaituko dugu metodo zientifikoaren azalpena:
1)
Aztertu beharreko arazoa definitzen du.
2)
Hipotesiak edo arazoaren irtenbide posibleak formulatzen ditu.
3)
Hipotesiak frogatzen ditu, datuekin aurre-aurre.
4) Froga
estatistikoen bidez, datuak antolatzen ditu eta hipotesia onartzen edo
baztertzen duten aztertzen du.
5)
Hipotesia baieztatu bada, orokortzeko aukera baloratzen dute. 6) Egoera berrietarako aurreiritzia eman
lezake edo hipotesiak berriro egiaztatu nahi izatea posible da, ikerketa
subjektu lagun berriarekin errepikatuz bere hipotesien probabilitatea altuagoa
izan liteken zehazteko.
3.HIPOTESIEN KONTRASTAZIORAKO TEKNIKAK
Psikologia zientifikoak teknika manipulatiboak (esperimentalak) nahiz
teknika deskriptiboak (ez esperimentalak) erabiltzen ditu laneko hipotesiak
egiaztatzeko. Zientzia egiteko bi estilo hauen desberdintasuna ikertzaileak
ikerketa objektu den fenomenoarengan duen kontrol teknikan datza. Jarraian,
kategoria bakoitzeko metodo adierazgarri batzuk aztertuko ditugu.
3.1.MANIPULATIBOAK
Teknika manipulatiboak, zenbait autorek metodo deituak, ikertzaileari
arazo baten zergatien inguruko inferentziak egiteko baimenduko dutenak dira.
Hala ere, beti ez da erraza aldagai independiente eta dependienteen arteko
erlazio kausala identifikatzea. Metodo manipulatiboen artean, esperimentalak
bereizten ditugu kuasi-esperimentalengandik. Hauetako bakoitzarekin kausazko
inferentzia gradu ezberdina lortzen da. Bere parekotasun eta desberdintasunen
laburpena 4.1. taulan aurkitzen da.
3.1.1. TEKNIKA ESPERIMENTALAK
Teknika esperimental bat, zentzu hertsian, kausalitate erlazioak eginen
dituen ikerketa mota da. Ikertzaileak aldagaia sistematikoki manipulatzen du,
jokabide batean edo gehiagotan efektuak neurtzen ditu eta menpeko aldagaian
eragina izan dezaketen aldagai arrotz posibleak kontrolatzen ditu.
Esperimentatzaileak manipulatu Subjektuaren jokabidea ikertzaileak eginen
duenaren menpe dago
Aldagai askea Menpeko aldagaia
Gure kasuan, teknika esperimentalez zentzu zabalean hitz
egin ohi dugu, ez beti ere laborategiarekin loturik. Esperimentuen jatorria
ulertzeko zenbait termino definitzea behearrezkoa zaigu:
1)
Aldagaia (V): jokabidearen ezaugarrietako bat da, manipulatiboa eta eskala
numeriko batez neurgarri.
2)
Aldagai Independentea (VI): Ikertzaileak manipulatzen eta erregulatzen duen
aldagaia da, jokabidearen aspekturen batekiko efektua egiaztatu asmoz. Zenbait
balore hartzeko gai da, “tratamendu” bezala izendatuak. Diseinu motaren arabera
aldagai aske bat edo gehiago erabil litezke.
3)
Menpeko aldagaia (VD): Aldagai askearen manipulazioaz sortutako aldaketak
behatzea espero den jokabidearen ezaugarria da. Beharrezkoa da menpeko
aldagaia, aztertu nahi denaren indikatzaile egokia izatea, denboran zehar
egonkorra eta aldagai askearen aldaketa posibleak jasoko dituena.
4) Kontrolatutako aldagaia
(VC): Ikerketaren emaitzan eragina izan dezaken aldagai arrotza eta horregatik
kontrolatu beharrekoa da. Aldagai arrotz hauek modu egokian kontrolatzen ez
badira, ezingo dira menpeko aldagaitan
behatutako aldaketak aldagai askearen manipulapen esperimentalei egotzi.
Ikerketa batean, lagina zoriz aukeratzen da eta ondoren
normalki subjektuak banatzen dira bi taldetan, zoriz baitaere: Talde
esperimentala (GE), tratamendu berezia jasotzen duena eta kontrol taldea (GC),
tratamendu normal edo ohikoarekin jarraitzen duena. Kontrol talderik gabe
ezingo dugu baieztatu, behatutako jokabidea aldagai askearen manipulazioaren
eraginez sortutakoa denik.Bi taldeak ikerketaren hasera aurretik eta ondoren
ebaluatzen dira. Bi talde hauen emaitzak konparatu egiten dira eta erkaketa hau
baliogarria da aldagai askearen efektuak epaitzeko. Zenbait kasutan
ikertzaileek talde esperimental eta kontrol talde batzuk erabil ditzakete.
Adibidez, ikerketa batean sendagai baten beharrezko dosia egiaztatzeko, kontrol
talde eta talde esperimental batzuk erabil litezke, zeini farmako dosi
ezberdinak emango zaizkion.
Metodo esperimentalak diseinu jakin baten arabera
planifikatzen dira. Diseinuen barietatea oso zabala da. Subjektu-barneko
diseinuetatik, talde-arteko diseinuetara artekoak hartzen dira eta estrategia
ezberdinak nahas litezke diseinu berean. Aldagai aske bakarreko eta pretest
(lehen) eta protest (gero)neurketen bidez zoriz hartutako bi talderen,
esperimentala eta kontrolekoa, adibidea aurkezten dugu.
Adibidea:
Memoria estimulatzen duela suposatzen den sendagai baten eraginkortasuna
probatu nahi dugu. Horretarako zoriz, “taldeen muestreo ausazko” teknikaren
bitartez, unibertsitateko ikasle talde bat aukeratuko da. Ikasle hauek, era
berean, zoriz, oreka mantentzeko erdiak talde esperimentalera eta beste erdiak
kontrol taldera banatuko dituzte. Esku-hartzea hasi aurretik, lagin guztiari
memoriako test bat aplikatuko zaio, subjektu esperimentalak eta kontrol
subjektuak. Ikasleen itxaropen eta adimena aldagaiek memorian eragina izan
dezaketela pentsatzen da (aldagai arrotzak), horregatik adimena kontrolatuko
da, adimen oso altuko eta oso baxuko ikasleak baztertuaz, eta subjektuei kontrol taldea eta talde
esperimentala zein den adierazi gabe. Tratamendua, talde esperimentalari aurrez
erabakitako sendagai dosi bat ematean eta kontrol taldeari, aurrekoaren antzeko
“placebo” dosi bat (substantzia geldoa, gozoki bat), ematean oinarritzen da.
Ondoren berriro ere bi taldeak ebaluatuko dira emaitzak erkatzeko. Diseinu hau
eskema honetan azaldu dugu:
R: Zorizko
hautapena.
O: Talde esperimentalaren haserako ebaluazioa.
X: Talde esperimentalaren tratamendua (sendagaia).
O: Talde esperimentalaren ondorengo ebaluazioa.
O: Kontrol taldearen haserako ebaluazioa.
X: Kontrol taldearen tratamendua (Placebo).
O: Kontrol taldearen ondorengo ebaluazioa.
Test-ondorengo datuak jaso ondoren, ikertzaileek froga
deskriptibo eta inferentziarekin estatistikoki aztertuko dituzte. Teknika
inferentzialek talde esperimental eta kontrol taldearen arteko desberdintasunak
beharbada esku-hartzearen edota momentuko gorabeherek eragindakoak diren
erabakitzen lagunduko digute. Emaitza bat aldagai arrotzen ondorio ez dela
erabakitzeko/egiaztatzeko esanguratsutasun estatistikoaren kontzeptua
erabiltzen da. Emaitza bat estatistikoki esanguratsua izango da, balore berezi
bat lortzen badu, %95 edo %99 ohikoenak.
Aurreko kasuan ikusten bada emaitzen %95-a momentuko
gorabeherek egindakoak ez dela, ondoriozta genezake, sendagaiak memoriaren
ariketa hobetu dezatela, 0.05ko probabilitatea dagoelarik emaitzak beste
aldagaiak eragindakoa izateko. Zera ondoriozta genezake, erlazio kausala dagoela
sendagai horren eta memoriaren artean.
Nahiz eta nahi dugun probabilitate puntu altuena aukeratu
litekeela ikusi, inoiz ere ez gera erabat ziur egongo lortutako aldaketetan
kanpo gorabeherak eraginik izan ez dutenik. Onartzen den signifikazio maila 0.01-koa
da, inoiz ez da %100a sinesten.
Ingurune natural batean aplikaturiko teknika
esperimentalak, gure adibidea bezala, inguruneko aldagaian kontrol zorrotz eta
sistematikoagoa egiten den laborategiko ikerketa batean baino muga gehiago
ditu. Hala ere, muga baliotasun ekologiko handiago baten lorpenaz konpentsatua
da.
3.1.2. TEKNIKA IA ESPERIMENTALA.
Teknika bat kuasi-esperimentala dela kontsideratzen da
subjektuak zoriz aukeratu ezin direnean ezta talde esperimentalera ezta kontrol
taldera ere eta baldintza esperimentalak kontrolatzeko zailagoak direnean,
aspektu hauek ezberdintzen dute teknika esperimentaletik. Hala ere, teknika
hauek aldagai askeen manipulazioa onartzen dute, menpeko aldagaian bere
efektuen behaketa eta ondorioz, kausa-efektu erlazioak zehazteko gaitasuna dute
nahiz eta orokortasunean mugak izan. Horregatik, zehaztasun gutxiagoko teknika
bat da eta emaitzetatik abiatuz behin betiko ondorio bat lortzeko betarik ez du ematen.
Ikerketa esperimental batean kontrol talderik ez dagoen
diseinu bat erabiltzen denean, edo talde esperimental bera kontrol talde
kontsideratzen denean, ikerketa plan hau teknika kuasi-esperimentalari dagokio baitaere.
Diseinu kuasi-esperimental moten dibertsitateak, baliozkotasun gradu ezberdinak
bermatzen ditu. Arazoaren ondorio garbiagoa lortu nahi dutenek, kontrol taldea
beharrezkoa dute.
Diseinu kuasi-esperimentalak, zientifikoki kontrolaturiko
esperimentalak baino gutxiagoa desiratuak dira, beraiekin zoriaren maila
guztiak lortzea zaila delako, bai arrazoi etikoengatik bai populazioari
sartzeko zailtasunengatik. Guztiarekin, gomendagarriak dira kontrol
esperimentala perfekzioz aplikatzea zaila denean, printzipio etikoek hala
eskatzen dute eta ikerketa giro natural batean burutzea komeni da. Mugak muga,
giza jokabide ugariren inguruan hausnartzeko aukera ematen dute.
4.1. Taula . Teknika
manipulatiboak.
TEKNIKA: ESPERIMENTALA
Definizioa:Aldagai
aske baten edo gehiagoren manipulazioa eta menpeko aldagaian dituen efektuen
behaketa. Subjektuak zoriz esleituko dira. Tratamenduaren baldintzak kontrolatuko
dira.
Abantailak: Kausa
efektu inferentzien lanketa dakar. Emaitzak populaziora orokor litezke.
Desabantailak: Laborategitik
kanpora aplikatzea zaila da. Egoera artifizialagoa
TEKNIKA: IA-
ESPERIMENTALA
Definizioa:
Teknika esperimentalarekiko zenbait ezaugarri berdinak ditu. Subjektuak ez dira
zoriz aukeratzen eta kasu batzuetan ez dago kontrol talderik.
Abantailak:
Erabilgarriak dira egoera desberdinetan, batez ere, aspektu etikoek diseinu
esperimentala erabiltzea galarazten dutenean.
Desabantailak:Populazio
guztirako kausa-efektu inferentziak ezin dira egin.
3.2.
DESKRIPTIBOA
Psikologiak bere ikerketa objektuen konplexutasuna eta
zientzia ulertzeko modu ezberdinen presentzia dela eta ez du soilik metodo
zientifiko esperimentala erabiltzen, gertaeren azalpen zorrotzean lagunduko
dioten izaera kualitatiboko beste teknika osagarri batzuk erabili ohi ditu.
Teknika deskriptiboaren ezaugarri nagusiena zera da,
ikertzaileak ez duela aldagai askea manipulatzen, beraz ezin du arazoari
dagozkion aldagaien artean kausa efektu erlaziorik inferitu. Azkenaldian,
analisi kualitatiboekiko interesa handitu egin da, ikertzaileek bizitza
errealeko arazoetara hurbiltzeko zuten kezkagatik eta metodo kuantitaboak bakarrik
erabiltzeak eta gehiegi erabiltzeak ikertzaileengan sortu duen insatisfazioaz.
Teknika deskriptibo ugari daude. Guk hiru soilik ditugu:
ikerketa obserbazionalak, ikerketa korrelazionalak eta kasuen ikerketa.
3.2.1- IKERKETA OBSERBAZIONALAK.
Ikerketa obserbazionalak gizabanakoen jokabidearen
inguruko informazioa lortzeko prozedimenturik zuzenenak dira. Egoera naturalean
jokabidea behartzean datza, eragin gabe. Oso maiz, ikerketa obserbazionalak
ikerketa proiektuetan lehen pausu izan ohi dira, esplikatzen saiatu aurretiko,
jokabidearen deskripzio egoki bat emanen dute. Behaketa zorroztasunez eta
aurrez definituriko arauen arabera burutzen bada behaketa sistematikoa deritzo.
Behaketa mota honek, ikertzaileak aurre jokabidearen analisian erreferentziatzat
balio diezaioketen zenbait kategoria egitea eskatzen du eta zorroztasunez
miatzea emaitzak behaketa bidez lortutakoekin konparatzeko.
Zientzialari batek gizabanakoen jokabidea modu ez
sistematikoz behatzen duenean, behaketa libreko ikerketez arituko gara.
Modalitate hau ikerketa azterketa fasean dagoenean eta ikertzaileak zer aztertu
nahi duten garbi ez dutenean erabiltzen da. Hala ere eta nahiz eta behaketaren
lehen fasea helburu espezifiko batetara orientatua ez egon, behaketa
zorrotzagoa izaten buka lezake.
Ikertzaileak taldea partaide bat gehiago balitz bezala parte-hartzeen
ikusiko badu, behaketa parte-hartzaile izena emango zaio. Modalitate hau
erabili ohi da ikertzaileak bere ikerketa berearekiko ezberdina den kultura
batean burutu nahi duenean. Datuen erregistroa, behaketa librean nahiz parte-hartzailean,
behaketa bukatu ondoren burutzen da eta normalki behaketa lekutik kanpo egon
ohi da (lantokian, etxean, etabar...). Agian, egoera berdinaren behaketa datuak
ikertzaileak erkatuko balituzte, beraien erregistro eta ondorioak oso
ezberdinak izango lirateke.
3.2.2
IKERKETA KORRELAZIONALAK.
Korrelazio hitza maiz erabili ohi da erlazioaren sinonimo
gisa. Teknikoki, korrelazio bat bi aldagai edo gehiagoren ( pisua/adina )
arteko erlazio maila handiagoa edo txikiagoa adierazten duen neurri numerikoa
litzateke. Korrelazioak behatutako datuen artean gertatzen dira beti.
Adibidetako bat ikasleen koefiziente intelektualaren puntuazioen arteko
korrelazioa eta bere eskolako emaitzak izan litezke. Ikerketa korrelazionalak,
ikertzen ari diren taldeetan dauden bi aldagai edo gehiagoren arteko erlazio
gradua identifikatzeko helburua duten ikerketa deskriptiboak dira. Erlazioak ez
dakar erlazio kausalik aldagaien artean eta
aldagaiaren aurresate orokorrak egitea bakarrik da posible. Teknikak
hauek gizabanakoen zenbait atributu psikologikoren inguruan dituzten
desberdintasunak ikerketetan dute beren oinarria. Ikerketa baten korrelazioa
aurkitzen badugu autoestimua eta efikazia mailaren artean, ezin ondoriozta
genezake autoestimuak efikazia sortzen duenik, eta efikaziak autoestimua
sortzen duenik ere. Metodo korrelazionalak ez ditu aldagaiak zuzenean
manipulatzen ezta subjektuak zoriz esleitu ere. Korrelazioa numerikoki
adierazten da, -1etik hasi, zerotik pasa eta +1 arte doan eskala baten bidez.
Modu honetara interpretatzen da:
1. -1
korrelazio negatibo perfektua adierazten du, aurkakoa ( A handitzen bada, B
gutxitu eginen da eta alderantziz). Adibidez, gastutako diru kantitatearen
araberako aurreratutako diru kantitatea.
2. 0,
korrelaziorik ez dagoela adierazten du. Afaritan pizza jateko frekuentzia eta
nota eskolarrak.
3. +1,
korrelazio positibo perfektua adierazten du (A handitzen edo txikitzen bada, B
ere bai). Aurrezki libreta batean jarritako ditu kantitatez (eta ez jasotakoa)
eta kapitalaren gehikuntza bertan.
Balore korrelazionalak bilatzeko erabiltzen den teknika
estatistikoa korrelazio koefizientea izango da. Koefiziente honek
korrelazioaren tamaina eta bere zuzenbidea adierazten du. 0 eta +1 bateko
zenbakiak (001,0.23,0.70,...) korrelazio positibo intermediario gradua
adierazten du. -1,0 arteko baloreek
(-0.03,-0.14,-0.75,...)
korrelazio negatibo intermediario gradua adierazten du. Korrelazio perfektuak,
-1eta +1, ikusgarriak dira. Korrelazio intermediario positiboa jasotako
heziketa urteen ( lehen eta etorkizunean urteko irabazi posibleen artekoa izan
liteke (500.000-5, 1.000.000-10, 1.500.000-15, 2.000.000-20) eta intermedia
negatiboa langilearen adinaren (30,40,50,60,70,urte) eta bere indar fisikoaren
artean (5 oso ona, 4 ona, 3 normala, 2 nahikoa, 1 oso gutxi) eman liteke. Bi
korrelazio hauek 4.2.irudian errepresentatu dira.
4.2 Irudia: Korrelazioa:
a) heziketa urtean eta etorkizuneko irabazi ekonomikoen artean. B) langilearen
adina eta bere indar fisikoaren artean.
Ondorio gisa, esan genezake ikasketa korrelazionalak
erabilgarriak direla fenomenoen arteko erlazioak puntuatzeko, baina ezin
ditzake kausak edo oinarriak identifikatu.
3.2.3.KASUEN
AZTERKETAK
Kasuen azterketak, pertsona konkretu baten edo talde baten ezaugarrien
deskribapen zehatzak dira. Bizitza ebolutiboko etapen informazioa izan dezake,
esperientzia bereziak, giza erlazioak etabar. Psikologia klinikoan asko
erabiltzen dira eta zenbaitetan heziketa ikerketan.
Metodo abstraktuagoekin
esperimentatzeko zailagoak diren printzipio psikologikoak esplikatzeko balio
dute. Jakina da 1-6 urte bitarteko haurren artean hizkuntzaren garapenaren
estimulazio faltak beroni dagokion ondorengo menperakuntzan eragina izango
duela, arazo hau aztertu ahal izan beraien gurasoengandik utziak izan diren
haur konkretuen kasuan. Kasuen azterketak gehienetan, ondorengo azterketen
hipotesien oinarri dira.
Bere mugarik handienen artean honako hauek aipa
genitzake: zenbaitetan iraganeko gertakizunen memoria berreraikiz lortzen da
informazioa eta memoria hauek zehaztasun gutxikoak izan litezke; bere emaitzak
orokortzerakoan ez da posible noraino irits liteken jakitea: beste kasu
partikular batzuetara, zenbait taldetara edo populazio batera orokorrean; oso
zaila da zehaztea bestalde zein izan liteken
interpretazio subjektiborik egokiena. Esperientzia zientifikoa aberasgarria
izan liteke, sakontasuneko aspektuak eta detaileak aztertu nahi direnean,
arazoa beste metodoen bidez aztertu ezin litekeenean ( lengoaiari buruzko
aurreko kasuan bezala, non ez litzatekeen bidezko izango haur bat bere
gurasoengandik banatzea, honek lengoaian izan dezaken eragina ikusteko).
Orokorrean, kasu bereziengandik asko ikas liteke, populazioak orokorrean nola
jokatzen duen adierazten digu.
4.
PSIKOLOGIAKO NEURTRESNAK
Ikerketa psikologikoak prozesu mentalen eta jokabidearen
inguruko informazioa jasotzeko neurtresna egokiak erabiltzea eskatzen du, modu
horretara zenbatzeko. Test psikometrikoak, bere arazoak izanagatik ere,
psikologian espezialitate teknologiko tradizional garatuenetako baten adierazle
da. Testek, agerbide psikikoei zenbakizko adierazpena emateko aukera eskaintzen
dute, beti ere egoera estandarizatuetan, egoera berdinetan aplika litezkeelako.
Puntu honetan testak eta elkarrizketa aurkeztera mugatuko gara. Ikasleak
psikologiako neurketaren inguruko ezagutzak zabaldu ahal izango ditu testu
espezializatuetan.
4.1.- TESTAK
Test psikologikoak koka-bidearen laginaren neurri objektibo eta
tipifikatuak dira. Jokabidearen lagina, nahiz eta txikia izan, zehaztasunez
planifikaturiko prozedimentu baten bidez aukeratzen da, bere eginbeharrak (
itemak) errazegiak edo zailegiak izan ez daitezen zaintzen saiatuz. Test-en
puntuazioekin, denbora epe labur batean lortutako testuinguru zabalagoetan
jokabidea aurresan nahi da. Testek gizabanakoak ezaugarri eta gaitasunei
dagokienean bata bestearengandik nola ezberdintzen diren adierazten digute,
nola erreakzionatzen duen pertsona berberak egoera ezberdinetan edo bizitzako
etapa ezberdinetan.
Test baten osaketa, administrazioa eta interpretazioa ez
da eginbehar erraza. Test on batek hiru neurketa ezaugarri bete behar ditu.
Lehena, bere ezaugarrien konsistentzia maila litzateke, fidagarritasuna bezala
ezaguna; bigarrena, neurtzen dela esaten den horrekin erlazionaturiko emaitzen
benetakotasuna, baliozkotasun deritzona; hirugarrena, testak eskaintzen
dizkiguten emaitzak, hau da, estandarizazio ahalbidea. Lehen bi ezaugarriak
osaketa prozesuan zaindu behar dira eta hirugarrena, bere erabilpen unean.
Testa fidagarritzat kontsidera genezake, pertsona
berdinei bi aldiz pasa ondoren, bi aukeretan emaitza oso berdintsuak lortzen
dituenean. Fidagarritasuna lehenengo eta bigarrengo neurrien arteko gertutasuna
adierazten duen korrelazio koefizienteaz adierazten da. Fidagarritasuna
kalkulatzeko prozedura ezberdinak daude: antzekoak liratekeen bi froga osatzea,
denbora tarte baten ondoren berriro ere tests berbera aplikatzea, testa bi
zatitan banatu eta bi aplikaziotan lortutako korrelazio koefizientea bilatzea
etabar. Baliozkotasun, testak neurtzen duela dioen hori nola neurtzen duenari
dagokio, hau da, adimen test bat baldin bada adibidez, gaitasun hori neurtu
dezala benetan eta ez beste bat. Baliozkotasun ere metodo ezberdinen arabera
neur liteke, item-en edukiak kontu handiz aztertuaz, testaren emaitzak testaren
ezaugarri berdintsuak dituen kanpoko irizpide batekin konparatuz eta testaren
emaitzak, anteko test horren emaitzekin korrelazionatuz. Fidagarritasun eta baliozkotasun
prozedurak ez ditugu garatuko, atal honen ikerketa objektua ez baitira.
Estandarizazioa, ezinbesteko baldintza da talde ezberdinen arteko puntuazioak
alderatu nahi badira, gizabanakoen atributu fisiko eta mentalean populazioaren
kurba normalaren arabera banatzen denakoaren ideian oinarritzen da. Test bat
estandarizatzea, aplikaziorako prozedura uniformeak garatzea litzateke. Zer
adieraziko liguke 115eko koefiziente intelektualak populazioren batazbesteko
kalifikazioa 100 puntuko denean?. Test psikometrikoaren ezaugarriak eskuorri
batean aurkezten dira, zeinek frogaren helburuez informatu beharko gaituzte,
aplikazioan kontutan edukitzeko prozedurak, puntuazio mota eta balorazioa eta
dagozkion fidagarritasun eta baliozkotasun indizeak. Manualak laginari buruzko
informazioa eskaintzen digu, subjektu kopurua eta mota, zeinaren arabera
erabilpen erregelak definituko diren eta estandarizazioa orokorrean. Manualak
erabiltzaileak testa aplikatzen hasi aurretik balorazioa egin ahal izateko
prestatu nahi du, eraginkortasunez eman eta emaitzak zorroztasun zientifikoz
interpretatu.
Test mota anitz aurki genitzake. Taldekatzeko modu orokor
bat a) frogaren eduki edo objektuaren arabera: pertsonalitatea, jakinduria,
jarrerak eta ezagutzak, b) frogaren forma eta izaeraren arabera: arkatza eta
papera, ahozkoa eta ez ahozkoa, helburuak eta proiektiboak; c) aplikazio
moduaren arabera: bakarkakoak edo taldekakoak.
4.2-ELKARRIZKETAK
Elkarrizketak edo solasaldiak geroz eta ohikoagoak dira psikologian
ebaluaketa orokorraren atal gisa. Elkarrizketa eredu klinikoaren oinarrizko
tresna da eta ondorioz psikologiaren ikerketa zientifikoaren teknika.
Konfiantza eta distentsio (rapport egokia) giroan
egindako elkarrizketak, aurretikoei, egungo bizitzari, espektatibei,
sentimenduei, subjektuaren jarrerei, etabar...buruzko informazioa biltzea du
helburu. Gizabanakoek esaten dutenaren inguruko analisia bere jokabidea bezain
garrantzitsua da. Subjektuen ustez gertatzen ari denak edo gerta litekeenak
eragin handia du beraien bizitzetan. Elkarrizketa orokorrean, ez da galdetegi
bat, ez da helburua erantzun artifizialak iradokitzea, baizik eta subjektuak
norberaren esentzialena adieraztea.
Elkarrizketa baten eraginkortasunean eragin handia duten
faktoreen artean honako hauek aurki genitzake: a) elkarrizketatzailearen izaera,
batez ere bestearekiko enpatia ezaugarritasuna eta berezkotasuna; b)
esperientzia, esperimentatzailea teknika honetan aditua denean erraz lortzen
ditu espero dituen emaitzak eta giro bat sortzen du, c) elkarrizketatuaren
jarrerak, elkarrizketaren prozesuan osoki parte-hartzeko nahia eta eskaintzen
duen informazioarekiko zintzotasun maila.
Elkarrizketa prestakuntza mailaren arabera alda liteke:
a) estrukturatua; zuzendua edo itxia, ikertzaileak aurrez planifikaturiko orden
zehatz baten arabera formulatzen baditu bere galderak; b) erdiestrukturatua,
nahiz eta galderak aurrez osotasunean definituak ez egon, elkarrizketatzaileak
bere hipotesiekin erlazionaturiko erreferentzia orokorren arabera jokatzen du,
c) Estrukturatu gabea edo irekia, elkarrizketatzaileak aurrez zehazturiko
galdera egitaraua jarraitzen ez duenean. Kasu honetan elkarrizketatzaileak,
elkarrizketatuaren erantzunen arabera, ikerketa orientatu eta zabalduko du.
Elkarrizketa batean lortzen diren hautemateak, batez ere ikerketa teknika gisa
kontsideratzen badugu, ikertzaileak edo elkarrizketatzaileak aurrez
formulaturiko hipotesien arabera interpretatu behar dira.
Laburbilduz, ebaluazio psikologikoa, gaitasunak,
jokabideak eta pertsonaren zenbait ezaugarri neurtzeko prozedura espezifikoak
erabiltzean datza.Tradizionalki prozedura hauei diferentzia pertsonalen
neurriak deritze. Zein sentidutan da pertsona bat bestearekiko berdin edo
ezberdina?.
Ez da dudarik tests psikologikoak ebaluazio ezagunenak
eta erabilienak direla. Testik onenak detektatu nahi den arazoaren edo behatu
nahi den ezaugarriaren ezagutzan eraginkortasunez lagunduko digutenak dira.
Neurtresnen aukeraketan edo beraiengandik lortutako emaitzen interpretazioan
profesionalaren irizpidea, ordezkaezina da kasu guztietan.
Gaur egun, psikologoei irudimen eta zehaztasun zientifiko
maila handia eskatzen zaie, ebaluazio eta beraiek aztertzen dituzten psikeetan
gertatzen diren aldaketak errepresentatzen dituzten kanpo irudikatzaileen
zenbakuntzarako bideak zabaltzea.
5.- KONTZEPTU
AIPAGARRIAK
Korrelazio koefizientea Behaketa librea
Korrelazioa Behaketa
parte-hartzailea
Definizio operazionala Behaketa
sistematikoa
Diseinua Populazioa
Elkarrizketa Ihardespena
Estandarizazioa Esanguratsutasun
estatistikoa
Kasuen azterketa Teknika
ia esperimentalak
Behaketa azterketak Teknika
deskriptiboak
Fidagarritasuna Teknika
esperimentalak
Orokortzea Teknika
manipulatiboak
Kontrol taldea Baliozkotasun
Talde esperimentala Aldagaia
Hipotesiak Aldagai
kontaktua
Metodoa Menpeko
aldagaia
Metodo zientifikoa Aldagai
askea
Lagina Egiaztapena
Behaketa Testa
No hay comentarios:
Publicar un comentario